تربیت عرفانی از دیدگاه سهروردی
نویسندگان: ثبت نشده
چکیده مقاله:
با توجه به رشد فزایندهی انگیزههای عرفانی در جوانان، که سبب رشد مسلکها و دیدگاههای نابخردانه گردیده است، این مقاله به دنبال بررسی دیدگاههای عرفانی برآمده است. بدین جهت دیدگاه عرفانی سهروردی را به لحاظ غنای فلسفی آموزههای عرفانی، مورد بررسی قرار میدهیم تا از منظر او به بررسی مبانی فلسفی، مراحل و شرایط سلوک عرفانی و شناخت دلالت های تربیتی دیدگاه وی مبادرت نماییم. در این مقاله از روش توصیفی ـ تحلیلی که روشی رایج در مطالعات و تحقیقات مربوط به حوزهی فلسفهی تعلیم و تربیت میباشد، استفاده شده است. بازتاب مراحل سلوک و اندیشههای تربیتی در اهداف آموزش متجلی میشود. اهداف تربیت عرفانی به «اهداف واسطهای» و «هدف غایی» تقسیم میشود: اهداف واسطهای عبارت است از کسب معرفت شهودی، پرورش عقل، عشق، عبودیت و هدف غایی که در مسیر زندگی، چیزی جز استمرار حضور و احساس خدا نیست که از آن به فنای فی الله تعبیر میشود. همچنین اصول و روشهای تربیت عرفانی از میان آثار شیخ اشراق استخراج و بیان گردیده است. این پژوهش بر معرفت شهودی که شخصیترین معرفت است و از طریق دیدار حقایق به چشم دل و قلب متحقق میگردد و ابزار آن نیز تزکیهی نفس و تصفیهی روح میباشد و قلب انسان آن را واجد میگردد، تأکید کرده است. از نظر شیخ اشراق معرفت نفس محوریترین ابزار شناخت است، که براساس علم حضوری و خودآگاهی استوار است.
منابع مشابه
اهداف و مراحل تربیت عرفانی از دیدگاه آیتاﷲ سعادتپرور
تربیت دینی و اخلاقی از رهیافتهایی هستند که در فلسفه تعلیم و تربیت معاصر کم و بیش دارای جایگاهی مشخص هستند اما تربیت عرفانی کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این نوشتار، کشف اهداف و مراحل تربیت عرفانی براساس نظریات تربیتی عارف واصل، مرحوم آیتالله سعادتپرور در تألیفات عرفانی ایشان را عهدهدار شده و در این راستا از شیوۀ توصیفی−تحلیلی، بهره میبرد و بیست و چهار جلد کتاب عرفانی و تربیتی ایشان را مور...
متن کاملمفاهیم فلسفی از دیدگاه سهروردی
سهروردی همه مفاهیم فلسفی را به طور کلّی ذهنی دانسته و برای آنها هیچ حیثیت منشأ انتزاعی در خارجْ، حتی به نحو عینیت با معروض، قائل نشده است. سهروردی، تقریباً در طرح این بحث و در ساختارهای اصلی فکری در این مسئله، کاملاً متأثر از مشائیان به ویژه بهمنیار است. وی با توجه به جوانبِ نظریه خویش، تمام توضیحاتش را به گونهای ارائه کرده که با اعتباری بودنِ معقولاتِ فلسفی سازگار باشد. وی حمل مفاهیم را بر ماهیات و...
متن کاملپیوند اسطوره و عرفان؛ برداشتهای عرفانی سهروردی از شاهنامه فردوسی
سهروردی از جمله عارفان علاقهمند به حکمت ایران باستان است که در آثار خود به عناصر و شخصیّتهای اساطیری ایران بسیار اشاره کرده است. وی از برخی از شخصیّتهای اساطیری، مانند «سیمرغ»، «زال»، «رستم» و «اسفندیار» و سرگذشت آنان برداشتهای عرفانی کرده و هر یک را نمادی برای بیان حقایق فلسفی و عرفانی خود قرار داده است. در نوشتار حاضر به بررسی مفهوم «خورنه» (فّر)، ارتباط آن با نور محمّدی و سکینه، و یکی شدن ای...
متن کاملعلم حضوری از دیدگاه سهروردی و ملاصدرا
در فلسفة اسلامی طرح مسئلة علم حضوری بهصراحت در آثار سهروردی یافت میشود و پس از او صدرالمتألهین آن را بسط داده است. سهروردی علم را به ظهور و نور تعریف کرده و ملاصدرا از این تعریف سود جسته است. هر چند ملاصدرا در مسئلة ابصار با سهروردی مخالفت میکند، اما در مواردی همچون حصول مدرکات خیالی از او متأثر است. از جمله موارد اختلاف این دو میتوان به مسئلة ابصار، مادی یا مجرددانستن قوة خیال، و اتصال یا ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 5
صفحات 37- 56
تاریخ انتشار 2010-04-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023